سبد خريد

سیستم محافظ برق مرکزی در انواع ساختمان‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شود که برق ورودی ساختمان را زمان افزایش و افت فشار برق، قطع می کند. این سیستم کمک می کند تا لوازم برقی درون ساختمان ایمن بمانند. با استفاده از سیستم مرکزی، خسارت های جانی و خطرات سوختگی لوازم برقی کمتر می شود. محافظ برق در بازار به دو صورت است. یک دسته از محافظ های برق به صورت رله ای می باشد و دیگری به صورت کنتاکتوری طراحی می گردد. مدل های کنتاکتوری بسیار کاربردی تر از مدل های رله ای می باشند. این مقاله توسط شرکت ایران الکترونیک با نیت راهنمایی شما عزیزان برای انتخاب و خرید محافظ مرکزی برق ساختمان تهیه شده است و در آن تفاوت های محافظ برق مرکزی رله‌ای و کنتاکتوری را بررسی کرده‌ایم. لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

رله و محافظ‌های رله‌ای چیست؟

بین انواع محافظ برق، رله به عنوان یکی از کلیدهای الکتریکی سریع شناخته می ‌شود. مدار الکتریکی در این محافظ، نوسان برق را بررسی کرده و از آسیب ‌های جدی جلوگیری خواهد کرد. در انواع رله ولتاژ‌های مناسب اعمال می‌ گردد تا لامپ‌ ها روشن شوند. رله‌ ها دارای یک خروجی و ورودی می‌ باشند. با اتصال ولتاژ به انواع ورودی‌ های رله، میله فلزی درون این محصول کمک می‌ کند تا خروجی و ورودی به یکدیگر وصل شوند.

 رله‌ ها شامل صفحه پلاتین، سیم پیچ و هسته آهنی می ‌باشند. به طور کلی باید به خوبی بدانید که رله‌ های حرارتی نمی ‌توانند نوسان برق را در ولتاژ بالا کنترل کنند. رله ‌های الکتریکی دسته ‌بندی ‌های متفاوتی دارند و قدرت آنها نسبت به محافظ برق کمتر است. از رله الکتریکی برای افزایش توان خروجی استفاده خواهد شد. تنها مزیتی که می ‌توانیم برای رله ‌ها بیان کنیم قیمت کم آنها است. به طور کلی رله قدرت زیادی ندارد و به همین دلیل پوشش دهی نوسانات برقی را به خوبی انجام نخواهد داد.

…::: حتما مطالعه کنید : آشنایی با کاربردهای محافظ برق مرکزی ساختمان :::…

محافظ برق مرکزی کنتاکتوری چیست؟

در سیستم محافظ برق مرکزی، کنتاکتورها نقش مهمی بر عهده دارند. هر یک از این تجهیزات را به عنوان ملزومات اصلی صنعت برق می‌ شناسند. استفاده کردن از کنتاکتور در ماشین آلات صنعتی روز به روز افزایش پیدا می‌ کند. راه‌ اندازی تجهیزات و انواع سیستم ‌های اتوماسیون بدون کنتاکتور به راحتی انجام نخواهد شد. از آنجایی که کنتاکتور قابلیت قطع و وصل دارد، نسبت به دیگر کلیدها طول عمر بیشتری خواهد داشت.

همچنین باید بدانید که کنترل از راه دور به وسیله کنتاکتورها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌ تر خواهد بود. کنتاکتور به عنوان محافظ برق و سوئیچ الکترومغناطیسی در بازار به فروش می رسد. این قطعه وظیفه قطع و وصل کردن مدارات قدرت را بر عهده دارد. کنتاکتور برای قطع و وصل کردن جریان برق در انواع مدارات مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این تجهیزات یک واسطه به شمار می روند که بین قدرت و فرمان جریان برق قرار می گیرند.

عکس کنتاکتور محافظ برق

نحوه کارکرد انواع کنتاکتورها

کارکرد کنتاکتورها با کارکرد بسیاری از محافظ ‌های برق فرق می‌ کند. عملکرد این دستگاه به این صورت است که خطوط تغذیه ‌ای را در بازه زمانی مناسب قطع و وصل خواهد کرد. کنتاکتورهای به کار رفته در محافظ برق مرکزی از نوع LS کره ای می باشد. در کنتاکتور قسمتی از هسته متحرک را مشاهده می ‌کنید که به وسیله فنر نگه داشته خواهد شد. در قسمت ثابت هسته، کنتاکتورهای دیگری را قرار داده ‌اند. در این موقعیت باید تیغه های متحرک زیر نظر نیرو الکترومغناطیسی باشند. جریان برق در انواع کنتاکتورها به صورت دائم برقرار می ‌باشد. تیغه محرک با فشار مناسب در جریان برق نگه داشته خواهد شد. در صورت کاهش ولتاژ، کنتاکت ‌های متحرک به صورت اتوماتیک قطع می‌ گردند. اگر به هر دلیلی، مدار هسته به طور کامل بسته نشود بین مدار بسته و متحرک فاصله به وجود می ‌آید.

کاربرد کنتاکتور در محافظ برق مرکزی

 کاربردهای زیادی از محافظ برق کنتاکتوری دریافت می‌ شود که هر یک از این کاربردها را باید بشناسید. کنتاکتورها در قدرت و مدار فرمان کاربرد بی ‌نظیری دارند. در مدار قدرت بین قسمت کنترل و مصرف کننده، قطع و وصل به درستی انجام می ‌گردد. در کنتاکتورهای کوچک باید کنتاکت ‌هایی که مربوط به مدار قدرت هستند به کار گرفته شوند. کنتاکتورها از اجزای مهم مدارها به شمار می‌ روند و کاربردهای زیادی دارند. امکان کنترل از راه دور در انواع این تجهیزات فراهم می ‌شود. توسط کنتاکتورها شما می‌ توانید مدار فرمان اتوماتیک را به درستی طراحی کنید. با استفاده از این قطعه سرعت وصل و قطع شدن جریان برق افزایش پیدا می ‌کند. مصرف کننده قادر است از چندین محل متفاوت، دستگاه‌ های خود را به درستی کنترل کند. استهلاک کنتاکتور بسیار پایین می ‌باشد و طول عمر آن مناسب است.

 

عکس کنتاکتورها در محافظ برق

تفاوت رله و کنتاکتورها در محافظ برق مرکزی

برای اینکه در سیستم محافظ برق مرکزی بهترین تجهیز را به کار بگیرید باید تفاوت ‌های کنتاکتورها و رله را بشناسید. رله به عنوان یکی از تجهیزاتی است که کنتاکت ‌های درون آن با تغییر وضعیت می ‌توانند در جریان برق مناسب، تغییرات لازم را ایجاد نمایند. ظرفیت بار رله و کنتاکتور فرق می ‌کند. رله به طور معمول برای بار زیر ۱۰ آمپر استفاده می‌ شود. کنتاکتور ولتاژ بالای برق را به بهترین نحو ممکن پوشش می دهد. کنتاکتور برعکس رله دارای یک کنتاکت بسته و باز می ‌باشد.

رله ‌ها بر اساس عملکرد و میزان جریانی که دارند به صورت کنتاکت بسته و باز راه ‌اندازی خواهند شد. تفاوت بین محافظ برق رله ای و کنتاکتوری نشان می دهد که کنتاکتورها بسیار بهتر، قوی تر و سریعتر از رله ها هستند. کنتاکتور قابلیت نصب کنتاکت ‌های جانبی را خواهد داشت. رله‌ ها این ویژگی را ندارند. از آنجایی که کنتاکتور از بار بزرگ پشتیبانی می ‌کند آرک ‌های الکتریکی را به راحتی حذف خواهد کرد. کنتاکتور به طور معمول در انواع تک فاز و سه فاز تولید می ‌گردد. رله‌ها فقط در کاربردهای تک فاز مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

جمع بندی

با اینکه کنتاکتورها گران هستند ولی عملکرد بی نظیری در محافظ برق مرکزی دارند. در صورتی که از کنتاکتور روی برق مرکزی ساختمان استفاده شود، نیازی نیست برای انواع دستگاه ها از محافظ برق جداگانه استفاده نمایید. محافظ های برق کنتاکتوری IPP در انواع مدل های تک فاز و 3 فاز تولید می شوند. هر یک از مدل ها برای کاربردها و آمپرهای متنوع هستند. کنتاکتور از نوسانات ولتاژ و از دو فاز شدگی محافظ خواهد کرد.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X