سبد خريد

همه ساله با آمدن فصل گرما و یا رسیدن به پیک مصرف برق در ساعات پر مصرف، با پدیده نوسانات ولتاژ برق سروکار داریم. در موارد شدیدتر با قطعی برق در ساعات مختلف مواجه می‌شویم. چنین مواردی تأثیر نامطلوبی را بر دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی خانگی و اداری وارد می‌کنند. حتی در شرایط شدیدتر ممکن است که باعث خرابی و یا سوختن آن قطعه الکترونیکی شده و خسارات سنگینی را به بار بیاورد.

در چنین شرایطی همواره مرسوم بوده که برای قطعات و لوازم الکتریکی و الکترونیکی گران‌قیمت‌تر، از محافظ برق استفاده شود. با این حال، افزایش نوسانات باعث شده تا دستگاه‌های بیشتری به محافظ برق احتیاج داشته باشند. در چنین شرایطی مسلماً نمی توانید که برای تمام قطعات الکتریکی و الکترونیکی منزل خود، محافظ برق جداگانه خریداری و نصب کنید. راهکار پیشنهادی، خرید محافظ مرکزی برق ساختمان است.

اینکه محافظ برق مرکزی ساختمان چیست، چه خصوصیاتی دارد و کاربردهای محافظ مرکزی برق ساختمان چیست، از جمله مواردی هستند که قصد داریم تا در ادامه این مقاله جامع از وب‌سایت شرکت ایران الکترونیک با شما در میان بگذاریم. در این صورت مطالعه این مقاله را به افرادی که دنبال یک ابزار همه‌کاره برای رفع نگرانی‌های مربوط به نوسانات برق ساختمان هستند، پیشنهاد می‌کنیم.

محافظ برق مرکزی ساختمان

…::: حتما مطالعه کنید : راهنمای خرید محافظ برق مرکزی :::…

نوسان برق چیست و چرا در یک شبکه برق اتفاق می‌افتد؟

همان‌طور که می‌دانید دستگاه‌های الکترونیکی و هر دستگاه یا وسیله ای که با برق کار می کند، برای عملکرد بهینه خود، به منبع الکتریکی ثابتی نیاز دارند. حال اگر مشکلاتی در تأمین برق شبکه یک محل به وجود بیاید، نوسانات برق ایجاد می‌شوند. این نوسانات می‌توانند به دستگاه‌های برقی آسیب برسانند.

از جمله سناریوهایی که باعث ایجاد نوسانات برق می‌شود، می‌توان به برخورد صاعقه و دزدی کابل‌های برق(که امروزه این مساله بسیار زیاد شده است) که منجر به دوفاز شدگی می‌شوند، اشاره کرد. در هر یک از این سناریوها ممکن است که جریان برق با نوساناتی همراه باشد که این نوسانات برای دستگاه‌های برقی، بسیار مضر است. وظیفه دستگاه‌هایی مانند محافظ مرکزی برق ساختمان این است که از چنین نوساناتی در برابر تمام وسایل الکتریکی، الکترونیکی و برقی، مانند تمامی پریزهای واحد مسکونی و اداری و صنعتی، تمامی لامپها و روشنایی ها، هود آشپزخانه، کوارهای آبی و گازی و همچنین آیفون تصویری و آسانسور و …  جلوگیری کند.

نحوه عملکرد محافظ برق مرکزی ساختمان چگونه است؟

نحوه عملکرد محافظ برق مرکزی ساختمان، بدین صورت است که به عنوان ناظر برق ورودی ساختمان عمل می‌کند. زمانی که برق وارد شده به کنتور ساختمان دچار افزایش یا کاهش ولتاژ در بازه مجاز است، این محافظ برق وارد عمل شده و تا زمانی که به حد استاندارد باز نگردد، اتصال جریان برق را قطع می‌کند. این قطعی جریان برق به صورت اتوماتیک بوده و تا زمانی که وضعیت ولتاژ به میزان عادی باز نگردد، رفع نخواهد شد. در صورتی که مشکل رفع شود، این دستگاه مجدداً وارد عمل شده و جریان برق ورودی به ساختمان را متصل می‌کند. و با توجه به اینکه از نوع کنتاکتوری می باشد و نه رله ای این وظیفه را در اسرع وقت و با بهترین کیفیت انجام می دهد.بدین ترتیب از آسیب‌دیدن دستگاه‌ها در برابر نوسانات الکتریکی جلوگیری می‌شود.

اینکه محافظ برق مرکزی ساختمان در چه بازه ولتاژی فعالیت می‌کند، بر اساس استانداردهای وضع شده در لوازم الکتریکی است. بر طبق موافقت‌نامه‌های بین‌المللی در صنعت تولیدات لوازم الکترونیکی، این دستگاه‌ها به صورتی طراحی می‌شوند که توانایی تحمل افزایش یا کاهش ولتاژ را داشته باشند. در شرایط افزایش ولتاژ یک وسیله الکترونیکی، باید توانایی تحمل ۸ درصد ولتاژ استاندارد را داشته باشد. بدین صورت که در سیستم برق سراسری ۲۲۰ ولت ایران، یک دستگاه الکترونیکی باید بتواند تا ۲۳۷.۶ ولت را در شرایط بحرانی تحمل کند.

از نظر توانایی در برابر افت ولتاژ نیز باید بدانید که دستگاه الکترونیکی به طور استاندارد باید ۱۰ درصد افت ولتاژ ناگهانی را تحمل کند. ۱۰ درصد برای شبکه برق ایران معادل ۲۲ ولت می‌شود. بدین ترتیب این دستگاه‌ها باید بتوانند افت ولتاژ تا ۱۹۸ ولت را نیز تحمل کنند. زمانی که از محافظ برق خانگی و یا محافظ برق مرکزی ساختمان استفاده می‌کنید، این دستگاه‌ها در همین محدوده فعالیت می‌کنند‌. محافظ برق مرکزی IPP در صورتی که ولتاژ کمینه از ۱80 ولت نیز کمتر شود و یا ولتاژ بیشینه از 40 ولت بیشتر شود جریان برق را قطع می‌کند. با این کار از سوختن دستگاه‌های الکترونیکی، جلوگیری می‌شود.

کاربردهای محافظ برق مرکزی ساختمان

حال که نحوه عملکرد محافظ برق مرکزی ساختمان را بیان کردیم، می‌خواهیم با کاربردهای محافظ برق مرکزی ساختمان آشنا شویم.

  • امکان نصب در انواع ساختمان‌ها

    از مزایا و کاربردهای محافظ برق مرکزی ساختمان IPP می‌توان به امکان نصب آن در انواع ساختمان‌ها اشاره نمود. برای این ابزار فرقی نمی‌کند که کاربری محل موردنظر، اداری باشد یا تجاری و مسکونی. در هر حالت این دستگاه می‌تواند نیازهای محافظت از نوسانات ولتاژ را برآورده سازد.

  • محافظت از وسایل برقی ساختمان

    یکی دیگر از کاربردهای محافظ برق مرکزی ساختمان، محافظت از انواع وسایل برقی ساختمان است. خرید این دستگاه به جای خرید جداگانه محافظ‌های برق، برای تجهیزات الکترونیکی مختلف موجود در منزل، توصیه می‌شود‌. این کار باعث می‌شود تا هزینه‌های اولیه استفاده از دستگاه‌های محافظ برق کاهش یابد و همچنین وسیله ها و دستگاههایی که بر روی آنها امکان نصب جداگانه محافظ برق وجود ندارد را هم محافظت می کند.

  • نمایش دقیق ولتاژ برق مرکزی ساختمان

    از دیگر کاربردهای محافظ برق مرکزی ساختمان می‌توان به نمایش دقیق ولتاژ برق مرکزی اشاره کرد. این دستگاه دارای پنلی است که بر روی آن ولتاژ ورودی ساختمان به صورت لحظه‌ای و به طور دیجیتال نمایش داده می‌شود. به همین دلیل است که می‌توان از آن به عنوان ابزاری برای نمایش لحظه‌ای ولتاژ ورودی به ساختمان استفاده کرد.

  • امکان فعالیت در رنج‌های مختلف ولتاژ کاری

    از دیگر مزایا و کاربردهای دستگاه محافظ مرکزی برق ساختمان می‌توان به امکان استفاده از آن در جریان‌های مختلف، اشاره کرد. دستگاه محافظ برق مرکزی ساختمان برند IPP در جریان‌های مختلفی(آمپر) تولید می‌شود. از جمله این جریان‌ها می‌توان به ۳۲، ۳۵، ۴۰، ۵۰ و ۶۳ آمپر اشاره کرد. در بین این محافظ‌ها برخی برای برق تک‌فاز و برخی دیگر برای برق سه‌فاز طراحی و تولید شده‌اند.

  • مراقبت از دستگاه‌های الکترونیکی در زمان‌های قطع ‌و وصلی برق

    یکی دیگر از کاربردهای محافظ برق مرکزی ساختمان، محافظت از دستگاه‌های الکترونیکی در زمان قطع ‌و وصلی جریان برق است. در شرایطی که برق یک منطقه پس از یک قطعی، مجدد وصل شده باشد، ولتاژ بسیار زیادی به صورت لحظه‌ای به شبکه برق منازل وارد می‌شود. در این هنگام، این وظیفه محافظ برق مرکزی ساختمان است که از ورود چنین ولتاژ زیاد الکتریکی که می‌تواند باعث سوختن دستگاه‌های الکترونیکی شود، جلوگیری کند.

  • یک کنتاکتور قوی در مدار ساختمان‌ها

    محافظ برق مرکزی ساختمان IPP برخلاف برخی مدل‌های موجود در بازار، از نوع کنتاکتوری است. در بازار محافظ‌هایی با طراحی قدیمی و از نوع رله‌ای وجود دارند که عملکرد یکسانی را در برابر محافظ‌های کنتاکتوری نشان نمی‌دهند و بارها شاهد داغ شدن، خطا دادن و یا حتی سوختن خود رله داخل محافظ برقهای قدیمی بوده ایم. محافظ کنتاکتوری در هنگام تغییرات ولتاژ، عملکرد بسیار بهتر و قویتری دارد. همچنین محافظ‌های کنتاکتوری در جریان‌های مختلف می‌توانند فعالیت کنند. در حالی که رله‌ها تنها در ظرفیت‌های جریان پایین، قابلیت استفاده دارند.

  • گارانتی و خدمات پس از فروش

    محافظ برق مرکزی ساختمان IPP دارای یکسال گارانتی تعمیر و تعویض بدون قید و شرط و همچنین 3 سال خدمات پس از فروش دارد.

عکس نقشه مدار محافظ برق مرکزی ساختمان

سخن پایانی

در این مقاله از وب‌سایت ایران الکترونیک، شما را با کاربردهای محافظ برق مرکزی ساختمان و نحوه عملکرد آن آشنا کردیم. این دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه، عملکرد بهینه‌ای را در برابر تغییرات شدید ولتاژ از خود نشان می‌دهند. محافظ برق مرکزی ساختمان IPP، دارای یک سال گارانتی بدون قید و شرط است که این امر، اطمینان از محصول ارائه شده را نشان می‌دهد.

در پایان در صورتی که نیاز به مشاوره و یا تمایل به خرید محافظ برق مرکزی ساختمان دارید، می‌توانید محصول مورد نظر خود را از سایت فروشگاه ایران الکترونیک به نشانی https://iran-electronic.com/ و یا تماس با شماره تلفنهای شرکت 02634416834 خریداری کنید و یا با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X