سبد خريد

قوانین نصب دوربین مداربسته در مکانهای مختلف

آیا نصب دوربین مداربسته جرم است؟ در جواب این سوال باید بگیم خیر جرم نیست اما برای نصب دوربین مداربسته قوانینی وجود دارد که باید از آنها مطلع شوید. در این مقاله در مورد قوانین نصب دوربین مداربسته صحبت میکنیم. این مقاله توسط شرکت ایران الکترونیک، متخصص نصب و خرید دوربین مداربسته تهیه شده است، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

قوانین دوربین مدار بسته

هنگامی که نخستین دوربین‌های مداربسته در خانه‌های مردم نصب شده بودند، ترس از ضبط یا گوش دادن با آنها وجود داشت. برخی بر این باورند که نصب دوربین‌ باعث نقض حریم خصوصی آنها می‌شود، اما بسیاری معتقدند آنها برای امنیت عمومی نصب شده‌اند. یکی از مسائلی که اخیرا باعث بحث و نظرهایی در میان مردم شده، مسأله نصب دوربین مداربسته در اماکن عمومی، مشاع و خصوصی است. دوربین‌های مداربسته‌ای که حالا به کمک شهروندان می‌آیند؛ دوربین‌هایی به شکل‌های مختلف و با کارکردهای مشخص، این روزها در نقطه به نقطه شهر حتی بر پیشانی دکه‌ها نصب شده‌اند تا شهروندان در معرض دید قانون قرار داشته باشند.

اگر تا یک دهه پیش شهروندان با دیدن دوربینی به تماشا می‌ایستادند تا چهره‌شان را نظاره کنند، اما امروز آن‌قدر برای‌شان عادی شده که حتی در بسیاری از مواقع روی‌شان را برمی‌گردانند تا شکار دوربین‌های مداربسته نشوند.

…::: خرید دوربین مداربسته داهوا با تخفیفات روزانه :::…

ورود دوربین مداربسته به حریم خصوصی

استفاده از دوربین‌ها برای حراست از امنیت عمومی و پیشگیری از جرم به شرط آن‌که به حریم خصوصی افراد وارد نشود و برای آنها مشکلی پدید نیاورد، مشکلی ندارد. در مجموع، منفعت این اتفاق از مضراتش بیشتر است و در تمامی کشور‌های دنیا نیز به این نتیجه رسیده‌اند. اما بحث استفاده از دوربین‌های مداربسته تبدیل به یکی از دغدغه‌های شهروندان در سراسر جهان شده است. مردم نگرانند که گسترش استفاده از این دوربین‌ها از سوی دولت، شرکت‌ها و مؤسسات، آزادی و حریم خصوصی آنها را به خطر اندازد. در این میان، تولید بعضی محصولات تلویزیونی و سینمایی امکان سوءاستفاده از این دوربین‌ها را گوشزد می‌کند. باید توجه کنیم که در کنار برکات این دوربین‌ها برای کشف جرم و پیدا کردن مجرم، سوءاستفاده‌کنندگان از چشم‌های الکترونیک و دوربینهای مداربسته بیرونی و درونی هم کم نبوده‌اند، چه بسیار فیلمهایی که به حریم خصوصی مردم تجاوز کرده و آبروی آنها را ریخته‌اند. فیلم‌هایی که از حافظه این‌گونه دوربین‌های مداربسته و پنهان به بیرون درز کرده، فیلم‌هایی که در آسانسورها ضبط شده و حتی فیلم‌هایی که درون مغازه‌ها از مردم گرفته‌اند، در فضای مجازی و داخل گوشی‌های موبایل دست‌به‌دست شده و گاه یک زندگی را به هم ریخته است..

نصب دوربین مدار بسته خصوصی تا چه اندازه قانونی است؟

آیا این دوربین‌های مداربسته آزادی‌های مردم و حریم خصوصی آنها را دچار محدودیت و خدشه نمی‌کند؟ در واقع حریم خصوصی یعنی افراد دارای حقی باشند که بتوانند خود یا اطلاعات مرتبط با خود را از دیگر افراد مجزا کنند. به‌طورکلی حریم خصوصی محوطه و فضایی است که متعلق به شخص خاصی بوده و باید از تعرض دیگر افراد مصون باشد. صحبت از محیط، شی یا فضایی متعلق به یک فرد خاص است که با رابطه مالکیت این فرد با آن محیط و فضا مشخص می‌شود و دیگران بدون اذن وی، حق دخالت و ورود به این فضا‌ها را ندارند. حریم خصوصی یک حق اساسی بشر و خواسته منطقی هر فرد است. این حق در تمامی نظام‌ها و جوامع پذیرفته شده است. البته تعریف و مفهوم حریم خصوصی به فرهنگ یک جامعه و محیط هم بستگی دارد.

…::: خرید دوربین هایک ویژن با تخفیفات روزانه :::…

کشف جرم با دوربین‌های مداربسته

اهمیت اقدامات پیشگیرانه در استفاده از دوربین مداربسته به اندازه‌ای است که در دو دهه گذشته، نصب آنها به نحو چشمگیری در کاهش میزان بعضی جرایم موثر واقع شده است. یکی از مزایای بسیار مهم دوربین مداربسته، بازدارندگی آنهاست، چرا که این دوربین‌های مداربسته به صورت هوشمندانه ای فرصت ارتکاب جرم را از مجرم می‌گیرد. تا چند‌سال پیش، دوربین‌های مداربسته در بانک‌ها، موزه‌ها، فروشگاه‌ها و مراکز امنیتی استفاده می‌شد، اما امروزه استفاده از این دستگاه‌ها در فعالیت‌های حفاظتی-امنیتی، اداری و بخش خصوصی هم رایج شده است. دوربین‌های مداربسته قاعدتا برای کاهش جرایم مهم، خشن و ارتکابی در مکان‌های عمومی استفاده می‌شود. انگلستان کشوری است که به «کشور‌ دوربین‌های مدار‌بسته» معروف شده و این هم به دلیل مقابله با اعمال تروریستی در دوران مبارزه با تجزیه‌طلبان ایرلندی بوده است. استفاده دیگر این دوربین‌ها در ورودی‌های متروها و میدان‌ها و کنترل حمل‌ونقل عمومی است که تا حد زیادی باعث کاهش جرم شده است. همچنین در سال‌های گذشته، دوربین‌های مداربسته در شناسایی و کشف عملیات تروریستی و عوامل آن بسیار موثر بودند، بنابراین دوربین مداربسته یک ابزار قوی کنترلی و نظارتی است. بسیاری از سرقت‌ها، اخاذی‌ها، زورگیری‌ها و حتی زدوبند‌های غیرمعمول از طریق این دوربین های مداربسته کشف و ضبط شده‌اند، چشم‌هایی که مردم شهر را زیر نظر گرفته‌اند و به گفته بسیاری، مغازه‌ها اعتماد به‌ نفسی هر چند اندک یافته‌اند و سارقان و خلافکاران تا حدودی دست به عصا شده‌اند و البته به دنبال راهکار‌هایی برای دوری از نگاه این چشم‌های نظاره‌گر هستند.

قوانین نصب دوربین مداربسته نداریم!

در نظام حقوقی هنوز قانونی درباره نحوه نصب و استفاده از دوربین‌های مداربسته وجود ندارد. تنها مقررات داخلی پلیس یا نیروی انتظامی مصوباتی را دراین‌باره دارند که آن هم مربوط به بعضی صنوف است. هر چند قوانین مشخصی برای نصب دوربین‌های مداربسته در کشور نداریم، اما به‌ هر حال باید نظمی برای نصب آنها وجود داشته باشد تا بتوان جلوی سو‌ء‌استفاده‌هایی را که ممکن است پیش آید، گرفت. امروزه به میزانی نصب دوربین‌های مداربسته گسترده شده که همه خود را محق می‌دانند هر جایی دل‌شان خواست دوربین مداربسته نصب کنند. نصب دوربین در اماکن عمومی و خصوصی معمولا باید با نظارت نیروی انتظامی باشد تا امکان هرگونه سوءاستفاده‌ای از بین برود، همچنین باید در مدخل ورودی اعلام شود که ” این مکان مجهز به دوربین است ” تا فرد با علم به وجود آن رفتار خود را کنترل کند. البته که باید تمام شهروندان و افراد در فضا‌های شهری، رفتارهای اجتماعی صحیح و مناسبی داشته‌ باشند و رفتارهای اجتماعی افراد باید در حریم خصوصی متفاوت باشد.

محل‌های متفاوت نصب دوربین مداربسته از نظر قانون

نصب دوربین مداربسته به‌خودی‌خود نه‌تنها جرم محسوب نمی‌شود، بلکه مورد استقبال مراجع قانونی نیز قرار می‌گیرد. اما در این راستا محدودیت‌هایی نیز وجود دارند که بعضی از آنها نیاز به مجوز‌های خاص داشته و در برخی فضاها نصب دوربین مداربسته تحت هر شرایطی جرم تلقی شده و بشدت با خاطی برخورد خواهد شد.

….::: حتما مطالعه کنید : راهنمای انتخاب دوربین مداربسته مناسب مکان های کوچک :::…

نصب دوربین مداربسته در محیط عمومی

در رابطه با نصب دوربین مداربسته در محیط‌های عمومی در حال حاضر هیچ‌گونه منع قانونی وجود ندارد. منع قانونی این مکان‌ها تنها در صورتی به وجود می‌آید که این محیط در اطراف مکان‌های حساس مانند پادگان‌ها، پایگاه‌های هوایی و… باشد.

نصب دوربین مداربسته در ساختمان و محیط مشاعات

در رابطه با نصب دوربین مداربسته برای ساختمان در مشاعات مانند حیاط ساختمان، پارکینگ، راه‌پله و غیره نیاز به تایید کتبی از اعضای مجمع ساختمان خواهد بود. در صورت تایید مجمع بر نصب دوربین مداربسته بر نظر منفرد ساکنان ارجحیت خواهد داشت. در صورت وجود مشکل در مسیر دریافت تایید مجمع، اعضای ساختمان می‌توانند از طریق دریافت مجوز کتبی اقدام به نصب دوربین در محیط‌های مشاعات کنند.

نصب دوربین مداربسته در محیط‌های خصوصی

به صورت کلی نصب دوربین مداربسته در محیط‌های خصوصی دارای بیشترین حساسیت است. محیط‌های خصوصی شامل محیط‌هایی است که به حریم شخصی افراد مربوط خواهد شد (محیط داخلی منزل، اتاق خواب افراد، اتاق رختکن و…). نصب دوربین مداربسته در محیط‌های خصوصی تنها با داشتن مجوز رسمی امکان‌پذیر خواهد بود. امیدواریم خواندن این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و به سوالات شما در مورد قوانین نصب دوربین های مداربسته پاسخ داده باشیم.

…::: خرید دوربین مداربسته تیاندی با تخفیفات روزانه :::…

حمع بندی

فروشگاه ایران الکترونیک سیستمی معتبر در زمینه فروش، نصب و راه اندازی دوربین مداربسته است. خدمات مشاوره و راهنمایی خرید دوربین مداربسته ، بصورت رایگان ، توسط متخصصان این شرکت انجام می گیرد . اگر قصد خرید و نصب دوربین مداربسته را دارید، قبل از سفارش نهایی، با کارشناسان ما تماس بگیرید از راهنمایی آن ها استفاده کنید تا بهترین خرید را داشته باشید.

تلفن تماس: 02634003719 و 02634416834
ساعات پاسخگویی: 09:00 – 19:30

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X